"Chciałbym znów być młody - z dzisiejszą wiedzą" — wywiad księcia Franza dla Augsburger Allgemeine

deutschlandfunkkultur.de
Książę Franz z Bawarii obchodzi 90. urodziny. W tym wywiadzie opowiada o dzieciństwie w obozie koncentracyjnym, rodzicach z nastawieniem i humorem, swoim życiowym partnerze i przyszłości rodu Wittelsbachów.
 
Christa Sigg: Książę Franz, jesteś znany ze swojej powściągliwości, skąd nagle ta otwartość?
Franz: Być może nadszedł na to czas. Kiedy kończysz 90 lat, bardzo duża część ciebie składa się ze wspomnień. Niektóre z nich mogą być warte opowiedzenia.
CS: Niewiele wiadomo o brunatnych latach i pobycie Wittelsbachów w obozach koncentracyjnych.
Franz: Prawie nigdy się o tym nie mówiło. Ale pamiętam, że mój ojciec i dziadek wielokrotnie mówili o wielkiej niesprawiedliwości podczas reżimu nazistowskiego. Nasze osobiste doświadczenia nigdy nie były na pierwszym planie. W porządku, byliśmy w obozie, ale inne dzieci doświadczyły deszczu bomb, straciły rodziców. A nasi współwięźniowie byli w znacznie gorszej sytuacji niż my. Zawsze byliśmy tego świadomi.
CS: Urodziłeś się w 1933 roku, kiedy jako chłopiec zdałeś sobie sprawę, że coś jest nie tak? Przed stosami trupów w obozie?
Franz: Jeszcze wcześniej, na węgierskiej emigracji, coś się odwróciło, w październiku 1944 roku, kiedy moi rodzice wrócili z Budapesztu w towarzystwie dwóch panów. Rozkazano szybko się spakować. Nagle pojawiło się niewiarygodne napięcie - nie rozumiejąc, o co w tym wszystkim chodzi.
CS: Jak twoim rodzicom udało się zapewnić tobie i rodzeństwu poczucie bezpieczeństwa?
F: To było nasze szczęście, że mogliśmy pozostać razem jako rodzina. Osobno z pewnością byśmy nie przetrwali. Moi rodzice byli bardzo silnymi osobowościami i starali się zachować normalność. Przeszli przez to z tak godnym podziwu opanowaniem, że ochroniło to nas, dzieci.
CS: "Nie płacz!" - powiedział kiedyś twój ojciec w obozie.
F: Wyrok zapadł w momencie, gdy wszyscy pomyśleliśmy, że to już koniec. Zostaniemy rozstrzelani. Dla mojego ojca "Nie będzie płaczu" było całkowicie naturalnym stwierdzeniem. To była część jego postawy.
CS: Czy był surowy?
F: Surowy, z dużą dozą humoru.
CS: Jest Pan znany jako mecenas sztuki nowoczesnej. Czy trudno było przeciwstawić się rodzinie, która raczej lubiła sztukę dawną?
F: Nie do końca. Nie było zrozumienia, ale nikt nigdy mnie nie obgadywał. Mój ojciec zawsze się śmiał i żartował, dziadek milczał. Ale nikt nie wpadł na pomysł, żeby powiedzieć: "Przestań".
CS: Studiowałeś administrację biznesową. Z ciężkim sercem?
F: Szczerze mówiąc, nie mam pojęcia, co bym studiował, gdybym miał wolny wybór. Ale ze względu na wojnę i czas, kiedy byliśmy praktycznie bez grosza na wygnaniu, mój ojciec zawsze radził nam: "Studiuj coś, na czym możesz zarobić.
CS: Czy historia sztuki nie byłaby bardziej odpowiednia?
F: Nie jestem tego taki pewien. Czasami myślałem sobie, że może bez tych studiów mam dużo swobodniejsze spojrzenie, bez konieczności analizowania wszystkiego od razu. Nigdy nie zastanawiałem się nad tym, czy rzeczy, które teraz mnie denerwują, za 50 lat staną się ważne i kosztowne. Ale trzeba mieć odwagę spojrzeć całkowicie egocentrycznie. Wieszałem na ścianie tylko te obrazy, z którymi czułem, że mogę wejść w dialog.
CS: Pojechałeś do Ameryki na początku lat 60. i nawiązałeś niesamowite znajomości.
F: W tamtych czasach wciąż można było wziąć książkę telefoniczną, zadzwonić i odwiedzić artystę takiego jak Mark Rothko. Jeśli byłeś ciekawy, spotykałeś ludzi na wystawach i w studiach, którzy otwierali przed tobą kolejne drzwi. Na nowojorskiej scenie artystycznej była niesamowita kolekcja wielkich umysłów. Zetknąłem się z żydowskim światem intelektualnym, który został wydalony z Niemiec. Muzeum Sztuki Nowoczesnej było ich miejscem spotkań, a ci ludzie reagowali na mnie bardzo otwarcie. Nigdy nie czułem urazy jako Niemiec.
CS: Czy pamiętasz jakieś szczególne spotkania?
F: Myślę o wielkiej wystawie Picassa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. Dom był zamknięty z powodu wystawy. Obrazy, których dziś nie wolno nawet dotykać, były przesuwane po podłodze, aby zobaczyć, co będzie do siebie pasować. W pewnym momencie wdowa po Picassie, Jacqueline, stanęła na dole i chciała wejść do muzeum. Strażnik odmówił. Powiedziała: "Jestem Madame Picasso". On: "Jestem Jezusem Chrystusem", a potem ją wyrzucił. Pobiegłem na dół i udało mi się to wyjaśnić. Ale cała atmosfera, również to, że "obchodzisz się" z tymi niesamowitymi obrazami, ustawiła tam scenę.
CS: Sztuka była też bardzo ważna dla Ludwika II. Piszesz, że jeszcze w latach 60. był dla rodziny kłopotliwy. Co było alienujące? Jego eskapizm jako króla? Jego orientacja seksualna?
F: To było żenujące dla rodziny, że król wyprodukował tyle kiczu i to w takich rozmiarach! Ale wszyscy tak się czuli. Z pewnością w rodzinie wciąż istniała pewna trauma: sytuacja księcia regenta, który przez długi czas był obiektem wrogości. Potem tragiczna śmierć króla była szokiem. Strona artystyczna i tak nie była rozumiana. Dopiero Michael Petzet, który później został najwyższym konserwatorem zabytków w Bawarii, był w stanie to przełamać. W 1968 zrobił pierwszą poważną wystawę o Ludwiku II, w którą byłem zaangażowany. Wtedy powoli dotarło do mnie, jak bardzo warto się nim zajmować
CS: Mówisz, że twój partner Thomas Greinwald jest teraz akceptowany przez całą rodzinę. Jak postrzegaliby to twoi rodzice?
F: Mój ojciec nadal go znał i akceptował jako rzecz oczywistą. Nigdy o tym nie rozmawiali, ale rodzice byli niezwykle dalekowzroczni w swoim myśleniu. Nawet swoją postawą, którą demonstrowali na zesłaniu i w obozie koncentracyjnym. Byli duchowo bardzo niezależni.
CS: Mimo to stosunkowo długo zwlekałeś z upublicznieniem swojego związku.
F: Nie mam prawa polaryzować kraju i stawiać ludzi w sytuacji, w której muszą być za lub przeciw czemuś. Ale nadszedł czas i nie było potrzeby bawić się w chowanego. Poza tym, nikogo nie oszukiwałem. Nie lubię też słowa tolerancja.
CS: Bo ma jakiś posmak?
F: Przekazuje, że coś nie jest w porządku, ale jest akceptowane lub tolerowane z miłosierdzia lub czegokolwiek innego. Dziś już mi to nie wystarcza. To musi stać się oczywiste i nie powinno już stanowić problemu.
CS: Czy chciałbyś być dziś znowu młody, może nawet aktywistą ze swoim zaangażowaniem?
F: Prawdopodobnie nie byłbym aktywistą, ale byłbym entuzjastą. Nadal jestem. Bardzo chciałbym być młody - ale z moją obecną wiedzą.

Wywiad ukazał się 11. 07. 2023

Komentarze

Obserwatorzy